top of page
Writer's pictureSalla Axelin

Olen liekeissä!

Eilisaamuna julkaisemani blogitekstini ei jätä minua rauhaan, hyvällä tavalla. Olen aivan liekeissä edelleen! Minun onkin nyt aivan pakko laittaa sormet näppäimille ja kertoa sinulle fiiliksistäni. Otin eilen, Black Fridayn ja Älä osta mitään päivän aamuna, kantaa vastuullisen ostamisen puolesta. Halusin mm. tuoda omalla yksinyrittäjän äänelläni esille sen mahdottomuuden yhtälön, jonka Black Fridayn kaltaiset hintahulabaloot saavat aikaan pienyrittäjille. Enpä ollut tuskani kanssa yksin! Viisi tuntia blogin julkaisemisesta Turun Sanomien toimittaja soitti ja pyysi haastattelua. Siitä meni vain pieni hetki ja juttu oli luettavana verkkolehdessä ja otsikossa huusin " Ei kai kukaan halua palkanalennuspäivää". Ja sitten minun puhelin alkoi tärisemään. Ilmoituksia some reagoinneista ja viesteistä eri viestintakanaviin tuli aivan yhtenään. Tänä aamuna samasata haastattelusta oli juttu myös Turu Sanomien printtilehdessä.

Valtava joukko yrittäjiä oli takanani. Olen nyt reilun vuorokauden aikana viestitellyt ja puhunut monien yrittäjien kanssa, postauksiani ja lainauksia blogistani on jaettu runsaasti ja blogia on käyty lukemassa paljon. Somessa on myös tullut vastaan monia aivan vastaavanlaisia postauksia muilta pieniltä yrittäjiltä. Näissä toistuvat samat tuskat:

  • Pienillä yrityksillä ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla jättien kanssa tarjouksissa

  • Jos itsellä olisi hädintuskin mahdollisuutta antaa 15 % alennusta, mitä sillä on merkitystä 50-70% alennusten rinnalla.... paitsi, että se 15 % on pois juuri yrittäjän palkasta. Hinnoissa ei ole ilmaa!

  • On hirveää, että asiakkaat on opetettu odottamaan "kaikilla on tarjoukset"-päivää... eikun viikkoa, eikun melkein kahta viikkoa. Näin kaupankäynti tyssää jo heti marraskuun alussa tämän mustan hintakarkelon odottelussa. Niin, siis miksi yksi perjantai voi olla kaksi viikkoa!?!

  • Pienet yrittäjät kokevat valtavaa painetta olla mukana tässä rumbassa, vaikka tietävät jo etukäteen tuloksen. Jos myyntiä tuleekin, on se niin huonokatteista, ettei siitä ole iloa tuloksessa.



Haluan nostaa esille muutamia pieniä yrityksiä, jotka ovat upeasti jakaneet kanssani samaa sanomaa: Candle Light Story lla ei ollut mitään erityistä väriä eilisessä päivässään, eikä myöskään erityisiä hintoja ;) WiwiDesign otti Instagramissa kantaa alehinnoittelun mahdottomuuteen TyykiDesign on kierrätysmateriaalea hyödyntävänä yrityksenä vastuullisuusasian päällä ihan joka päivä. Myös Tyyki jakoi somessa postausta vastuullisuuden puolesta Arjen Avuxi toivoi eilen somessa asiakkaitaan ostamaan myymiään tuotteita vain tarpeeseen, ei kaapin hyllylle NoituusDesign ilmoitti ykskantaan, että hinnoissa ei ole ollut tähän asti ilmaa, joten ei tule alennuksiakaan. Tämähän on valtavan hieno uutinen nykyisille asiakkaille, kun he voivat olla varmoja, etteivät ole tähän asti maksaneet ilmaa vain tarjouspäivien varalta. Myös jotkut hiukan isommat yritykset ovat ottaneet eilen upeasti kantaa. Esim. Globe Hopen ja Népran verkkokaupat olivat koko mustan päivän suljettuina.


Vastuullisuus on monen yrityksen ja kuluttajan arvo. Sen todella soisi olevan käytännön tekoja eikä vain sanoja huulilla. Joka päivä ja ihan kaikessa meistä harva siinä onnistuu, mutta joka päivä voimme pyrkiä vastuullisuuteen. Ei ole häpeä jäädä pois jostain jossa tuntuu kaikkien olevan mukana. Uskalla sinäkin tehdä ihan oman pääsi mukaan, ratkaisuja omien arvojesi pohjalta! Tunnelmallista lauantai-iltaa sinulle toivotellen Salla P.S. Sallan Pajan verkkokaupassa on sunnuntai-iltaan asti poikkeuksellinen mahdollisuus tehdä hankintoja +50 % hinnoilla. Tervetuloa jos jotakin oikeiasti tarvitset itsellesi tai lahjaksi!






















Haluan sanoa ääneen, ettei hintoja ole pakko polkea! Hinnoittelussa ei ole pakko ottaa huomioon valtavien alennusmyyntien varaa. Minä nostin viikonlopun ajaksi kaikki verkkokauppani tuotteet +50 %. Ja kyllä, olin autossa parkkihallissa, kun näin kännykän ruudulla ensimmäisen tilauksen tulleen. Kiljuin ihmetyksestä! Eikä tuo tilaus jäänyt ainoaksi. Yksi asiakas kirjoitti tilauksen viestikenttään: "Loistava idea tähän hulluun ostosviikkoon", toinen jakoi somessa ostoksena jälkeen kampanjaani ylistäen omalle verkostolleen. Upeaa!

160 katselukertaa0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Comments


bottom of page